Tokmanni Masku


Tokmanni on yrityksenä Suomen suurin halpakauppaketju jolla on liikkeitä ympäri Suomea. Maskun Tokmanni on yksi lähes 200 Tokmannin myymälästä ja n. 4000 työntekijästä Maskun toimipisteessä työskentelee n. 50 henkilöä. 

2.11.-4.11.2021 

Ensimmäinen viikko alkoi tutustumisella myymälään, toimintatapoihin ja työtehtäviin. 

Ensimmäisenä viikkona pääsin hyllyttämään, suunnittelemaan ja toteuttamaan joulu esillepanoja heviosastolle, aulaan ja sesonkiin. Esillepanoja varten kasattiin joulukuusia, paketoitiin lahjoja, muutettiin hyllyjä, siirrettiin porkkanat pois alta ja rakennettiin lavoja.

Aulaan ilmeistyi jouluinen maisema



Joulukuuset esille


Porkkanat saivat väistyä glögien ja pipareiden tieltä


Jouluvalojen esillepanoa


Mallikappaleet näytille


Joulutuotteet hyllyyn!

8.11.-28.11.  Pari viikkoa on mennyt harjoitellessa talon tavoille ja allekirjoitin myös virallisen työsopimuksen Tokmanniin. Olemme mm. jatkaneet jouluilmeen laittoa, hyllyttäneet tavaraa ja suoritin Tokmannin oman koulutuksen.

Saunatyynyjen pöydän rakentamista


Valmis esillepano
Elintarvikkeiden hyllytys


Joulutyynyjen kamppanja 


Ihanat lyhdyt hyllyyn

Suklaata 


Hinnoittelua

Lakakerät

Uusiin tuotteisiin hälyttimet

Työsopimus allekirjoitettu



Karkit kauniisti esille

28.11.-23.12. Jouluhommat jatkuivat koko kuukauden ja oma osaaminen niin kassalla kuin myymälän puolella kasvoi. Kiirettä piti kun ihmiset kävivät jouluostoksilla. 

Ilmapalloja ja koristelua



Maljakkojen esillepano

Tästä alkoikin sitten joululoma vaikkakin koko loman ajaksi olikin työvuoroja kassalla. 

3.1.-9.1. Joululomalta paluu. Alennusmyyntien parissa meni koko viikko. Hyllytysten ja myymäläilmeen lisäksi olin kassalla kuten aina.

10.1.-16.1. Ale jatkuu! Maanantai meni hinnanmuutosten ja viikon kampanjoiden parissa. Viikko oli melko kiireinen, joten olin enimmäkseen kassalla auttamassa ja hiljaisempina hetkinä purkamassa teollista.

17.1.-23.1. Alennusmyynnit jatkuivat vielä tälläkin viikolla ja uusia kampanjoita oli todella paljon. Myös kassalla kiire jatkui läpi koko viikon ja uutta tavaraa kevätsesonkiin alkoi saapumaan.



24.1.-30.1. Valmistautuminen kevääseen alkoi. Puutarha puolelle saapui jo esikasvatus tarvikkeita, paljon ruukkuja, tekokasveja, grillejä ja paljon muuta. Säästötori siirtyi pois sesonki alueelta ja viimeiset jouluhärpäkkeet siirrettiin varastoon. 

31.1.-6.2. Kevään odotus sai jatkoa kun pääsiäiskarkit ja koristeet saapuivat. Sesonki osasto laajeni pääsiäiseen. Muuten viikko meni tavaraa purkaen ja kassalla.

7.2.-13.2.Viikko oli melko rauhallinen, siirryin kassalta purkuhommiin ja purettavaa on riittänyt koko viikoksi. 

14.2.-27.2. Tämä kaksi viikkoa meni koronassa ja hiihtoloman vietossa.
Pohdintana mitä on hyvä asiakaspalvelu ja hyvä myyntityö ja niiden erot Tokmannilla: Hyvä myyntityö on tuotetietoisuutta, siisti ja huokutteleva myymäläilme (esillepanot, yleinen siisteys jne.), tuotteet on selkeästi ja helposti ostettavissa, kampanjat on selvästi esillä ja tuotteita on tarjolla riittävästi. Hyvä asiakaspalvelu taas on asiakkaan kuuntelemista, huomioimista, tarpeiden ymmärtämistä ja niihin vastaamista. Asiakaspalvelussa on tärkeää pitää asiallinen, iloinen ja reipas henki yllä haastavissakin tilanteissa. Haastavissa kohtaamisissa korostuu oma rauhallisuus. 
Tokmannilla on kaikesta toiminnasta hyvin selkeät toimintaohjeet ja olen käynyt hyväksytysti Tokmannin oman koulutuksen missä käytiin läpi työturvallisuus, asiakaskohtaamiset jne. Ohjeita noudattamalla pääsee pitkälle ja myymälään tuleekin joka viikko uusi viikkokohtainen tiedote/ohjeistus jonka mukaan tehdään esim. esillepanot.
Lisämyyntiä saadaan laittamalla tuotteita mm. sisäänkäyntien ja kassojen viereen heräteostoksia ajatellen ja tietysti se, että tuotteet ovat helposti otettavissa ja ostettavissa. Tokmannilla on paljon kampanjoita viikottain eli ne niiden selvä näkyvyys ja saatavuus lisää myös myyntiä. Muita keinoja on asiakasta autettaessa suositella muitakin tuotteita (oheistuotteita) ja tietenkin mainonta mm. somessa lisää myyntiä.

28.2.-6.3. Maanantai alkoi perinteisesti kärrykierroksella (mainospaikat kohdilleen) ja sitten pääsinkin laittamaan nettoviikon myymäläilmettä mm. ilmapalloin ja kylteillä. 
Myös löytöpisteet saivat loppuviikosta  uutta ilmettä lavahupuilla ja uusilla löytö-kylteillä.

Nettopäivien ilmettä




Löytöpisteen uusi ilme



7.3.-18.3. Työt ovat sujuneet perus purkamisen ja kassalla olon merkeissä. Lisäksi sain tehdä aulaan kaksi ulkokalusteiden esillepanoa.

Parcon ulkokalusteet




Ulkokalusteiden esillepano aulaan

Pohdinnassa myymäläkierto ja esillepanoalueet: Tokmanni on pohjapiirrokseltaan loop- ja grid layoutin sekoitus. Asiakas kierto menee pääväylänä loopissa minkä varrelta voi poiketa eri osastoille. Asiakas siis kiertää koko myymälän pääasiassa aina.
Esillepanoalueet ovat konsernin ohjeiden mukaisia hyllynpäätyjä, massoja, sesonkialueita ja aulassa olevat esillepanot joita vaihdellaan sesonkien mukaan. Myymälään saapuu viikottain uudet ohjeistukset joiden mukaan myymälään rakennetaan kaikki hyllynpäädyt yms. Nämä kaikki esillepanot ovat pääasiassa aina pääkäytävän varrella nähtävillä asiakaskierron mukaan. Luonnollisesti myös hyllytyksiin on olemassa tietty kaava minkä mukaan tuotteet hyllytetään esille. Maskun myymälässä ei ole varsinaista visualistia tekemässä esillepanoja vaan kaikki osallistuvat omilla alueillaan ja tehtävät jaetaan henkilöstön kesken.
Kampanjat näkyvät Tokmannin myymälöissä hyvin selvästi. Myymälään laitetaan eri kampanjoiden ja sesonkien mukaiset ilmapallot, hirsipuut, työntekijöillä on esim. nettopäivien mainospaidat ja kampanjoita ajetaan tv:ssä ja radiossa. Ohjeet kampanjoihinkin tulevat viikkotiedotteiden mukana Mäntsälästä. 


Ammattisanastoa:
Esillepano=Miten tuotteet ovat myymälässä esillä
Ständi=Mainostaulu
Piikki=Seinään kiinnitettävä ripustuskoukku
Hirsipuu=Teline johon saa mainoksen roikkumaan
Layout=Myymälän pohjakartta
First in first out=Hyllytystapa jossa vanhat tuotteet laitetaan eteen ja uudet taakse
Massat=Isot esillepanot joissa paljon samaa tuotetta
Brändi=Tuotteet ja merkit
Kapula=Laite joka kulkee mukana työpäivän ajan ja millä voidaan tehdä mm. inventoinit, tarkistaa hinnat ja saatavuus ym.
Hyllynpääty=Tietyistä tuotteista/tuotemerkistä kasattu hyllyn päässä oleva esillepano
Seinämoduuli=Seinämä mihin hyllyt ja telineet tulevat kiinni

21.3.-25.3. Viikko alkoi perinteisellä kärrykierroksella ja tavaran hyllyttämisellä. Kosmetiikka osaston löytölaari sai myös uuden hupun ja uuden hirsipuu bannerin.

Kärrykierros




Löytölaarin päivittämistä



Löytölaarin uusi ilme

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kestävä kehitys