Toimiminen verkkokauppaympäristössä



Verkkokaupan rakenne ja osiot

HEADER: Vekkokaupan sisäänlaskeutumissivun yläosa jossa näkyy mm. verkkokaupan nimi, yrityksen logo, ostoskori, myyntivaltit, looginen navigointiostonesteen vähentäminen, houkutteleva kuva  ja hakutoiminto.

FOOTER: Etusivun alaosa jossa tulee näkyä vähintään tilaus- ja toimitusehdot, maksutavat, vaihto- ja palautusehdot, tietosuojaseloste, somekanavat, tietoa yrityksestä, toimintakehotus, y-tunnus ja yhteystiedot.

KATEGORIASIVU: Selkeä URL-osoite, brändinmukainen, houkutteleva kategoriakuva, tuotteiden määrä, ostonesteitä vähentävä tieto, murupolku (helppo paluu edelliselle sivulle), kategoria kuvat, SEO-optimointi.

TUOTESIVU: Oston esteiden poisto, selkeät kuvat, tuotteen kuvaus ja tiedot, lisää ostoskoriin, valintapainikkeet (koko,väri jne.) ja tuotteen URL-osoite.

KASSA: Tilaajan tiedot, maksutavat, peruutusehdot, toimitusehdot ja -tavat, tilausvahvistus ja uutiskirjeen tilaus. 

Verkkokaupassa tulee huomioida monta seikkaa:

  • Kuvat: Ihminen ostaa silmillään, joten on äärimmäisen tärkeää että verkkokaupan kuvat ovat kunnossa. Kuvissa tulee huomioida koko, latautumisnopeus, selkeys, yhdenmukaisuus ja huokuttelevuus. 
  • Ostajapersoonat: Mitä myydään ja kenelle? Tarpeet?
  • Ostopolut
  • Hakukonenäkyvyys/Hakukoneoptimointi
  • Verkkokaupan vuosikello
  • Millä laitteella käytetään
  • Ostonesteet ja niiden poisto
  • Helppo käyttöisyys
  • Selkeys
  • Lainmukaisuus
  • Riittävät maksu- ja toimitustavat

Ostotapahtuman jälkeen on aika pakata ja lähettää tuote:

  • Huomioi arvot: ekologisuus, kierrätys, kestäväkehitys, luksus jne.
  • Tuotteen pakkaaminen kuljetuksen kestäväksi
  • Lähetyslista, mahdollinen tarjous/tilauslahja, kierrätysohjeet ym.
  • Huomioi että elintarvikkeet vaativat erilliset pakkausmateriaalit!
Jälkimarkkinoinnissa toimii sähköpostiautomaatio:
  • Uutiskirjeet
  • Kiitos tilauksesta
  • Muistutus ostoskoriin jääneestä sisällöstä
  • Palautteen pyyntö
  • Mainosta kampanjoita, uutuuksia ja tarjouksia
  • Tee lisämyyntiä (saatat olla kiinnostunut myös näistä)
  • Muistuta vanhaa asiakasta, että viime ostosta on aikaa
  • Palkitse asiakasta esim. erikoistarjouksella

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kestävä kehitys